Friday, November 4, 2011

Lahaina


Ja här är vi i Lahaina, Maui. Flygresan gick bra och gick väldigt fort.

Men vad det stormar! Det blåser som själva den, och det låter dessutom. Vi bor på en resort som heter Royal Lahaina i en bungalow vid stranden med något enkel standard om man säger så, och det är i princip pappväggar - där kom dom som väntat. Det är inte fönster i huset utan insektsnät med persienner. Vinden viner, palmerna vajar och det regnar emellanåt.

Dessutom är jag halvsjuk - air condition överallt, då blir man förkyld. Jag har aldrig riktigt trott på det där om att man blir sjuk av drag, men jag får väl ge mig för den här gången då.

Vi får se vad vi kan hitta på idag, sitta i någon hotellobby kanske. Eller promenera in till stan, det är en bit dit men det kanske inte är så farligt med vädret när man väl kommer ut.

Igår var vi och handlade så fort vi kom hit, vi hittade en supermarket en bit bort. Men jag måste säga att jag saknar Ica-Forsen hemma! Här är det för det första jäkligt dyrt, och förpackat så det är mer förpackning än själva varan. Ett bröd kan gå på en 40 kronor och innehåller mer ingredienser än vad som ryms på en normal etikett. Ett välpolerat äpple för nästan en tia. Hmm. Men vi har handlat lite för att kunna göra lunch och frulle själva, äta ute är inte ett alternativ när en frukost kostar 19 dollar per person.

Bilden föreställer ostdisken. Den fick mig att tänka på en scen med Borat där han går längs oändliga rader förpackad ost och frågar den stackars expediten: "and what is this?", och denne svarar "this is cheeze", vilket upprepas så många gånger att det blir fruktansvärt pinsamt. Men, that's America!

No comments:

Post a Comment