Friday, November 11, 2011

Utflykt


Jag har alltid vetat att det går att göra något kul med vinkorkar, jag har bara inte kommit på det än. Men här har vi det ultimata projektet!


Igår var det utflyktsdag. Buss till Muir Woods, en timmes resa härifrån på slingriga smala serpentinvägar. Över Golden Gate först, en vacker bro som påminner lite om hängbron där hemma ;-) I Muir Woods kunde vi gå en stig mellan redwoodträden som faktiskt var mellan tusen och femtonhundra år gamla. Gigantiska!

Vidare for vi till Sonoma Valley till vingården Jacuzzi family. Ja, den Jacuzzi, italienska rötter. Vår vinguide Bob berättade att när man nu satt i badkaret och bubblade och hade det bra,behövdes det vin att förströ sig med, så då slog man sig på vinodling. Gården var byggd som en toscansk herrgård/slott, tjusigt. Och gott vin hade de. Ångrar att jag inte köpte en flaska där men det är så besvärligt att frakta. Olivträd hade de också gott om.

Efter en dryg timme åkte vi till Sonoma Town där vi åt lunch på ett supermysigt ställe ute i trädgården. Det är helt annorlunda än mot turistorterna där vi hittills varit här i US, allt är inte massproducerat och förpackat till förbannelse utan här finns det lite mer äkta vara och avslappnad stil.

Vi hann med en vingård till, Cline. Väldigt populärt i Sverige sa vinprovarinnan. Särskilt deras Zinfandel.

Vår busschaufför för dagen, Meghan, är jag mycket imponerad av. Hon körde fort men säkert, och pratade oavbrutet hela tiden medan hon manövrerade bussen i hårnålskurvorna, gestikulerade när det behövdes. Guide och chaufför i ett, det har jag aldrig varit med om tror jag.

1 comment: